TPMS - KONTROLA TLAKU V PNEUMATIKÁCH POVINNÁ od 1.listopadu 2014

21.10.2014

Kontrola tlaku v pneumatikách - TPMS

Náš pneuservis je vybaven jednak diagnostikou ke kontrole snimačů TPMS, ale i náhradními ventily pro montáž do plechových i hliníkových ráfků. Bližší informace vám poskytnou naši technici na telefoních číslech 547 423 068 -069, nebo na mailu pneu@pemm.cz.


O CO VLASTNĚ JDE?


SYSTÉM MONITOROVÁNÍ TLAKU V PNEUMATIKÁCH (TPMS)

Dle nařízení EU- 661/2009 jsou systémy monitorování tlaku v pneumatikách od 01.11.2014 povinností u všech přihlášených vozidel třídy M1. Od data homologace 01.11.2012 musí být všechny vozy sériově vybaveny TPMS, vybaveny vhodným TPMS i při přestavbě na zvláštní kola. Systémy monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) resp. Tyre pressure monitoring systems jsou systémy integrované ve všech motorových vozidlech a slouží ke stálému monitorování tlaku v pneumatikách. ===== Cíle této regulace a tím pádem důvodem pro zavedení systému monitorování tlaku pneumatik jsou následující funkce:

  • Zvyšují bezpečnost jízdy – zabraňují nehodám
  • Zamezení zvýšené spotřebě paliva kvůli nízkému tlaku v pneumatikách
  • Snížení emisí CO2
  • Zamezení zvýšenému opotřebení pneumatik kvůli nízkému tlaku pneumatik

Rozlišuje se mezi přímými a nepřímými systémy. Pokud klesne tlak v alespoň jedné pneumatice, je o tom informován řidič přes displej uvnitř vozu.

Přímé systémy

U přímých systémů je zachycován tlak vzduchu pneumatiky pomocí senzoru, který je vestavěn v kole. Tato informace je přenesena radiotelegraficky do řídící jednotky ve voze. Řidič má možnost si na přání pomocí různých displejů daného výrobce vozu přečíst aktuální hodnoty pneumatik. U nízkého tlaku pneumatik ale obdrží varování bez vyžádání. Tato metoda je velice přesná, protože jsou hodnoty jednotlivých pozic pneumatik přesně monitorovány. Přímý systém vyžaduje značně vyšší náročnost při údržbě a výměně pneumatik. U vozu třídy M1 se sériovým systémem monitorování tlaku pneumatik (nejpozději od nových homologací v listopadu 2014) musí být jak letní, tak zimní pneumatiky vybaveny funkčním senzorem.

Nepřímé systémy

U nepřímého systému je zjišťována ztráta vzduchu pomocí ABS- nebo transakčního senzoru namontovaného na voze. Tento systém je méně přesný, protože nedovede ani tlak pneumatik, ani jejich teplotu přesně změřit. Jednoznačně jednodušší a výhodnější alternativa u výměny pneumatik je nepřímý systém, protože lze upustit od používání senzorů kol (TPMS senzorů).

Výměna pneumatik / údržba / servis

Následující technické náležitosti je třeba zohledňovat při každé výměně pneumatik se systémem pro kontrolu tlaku pneumatik:

  • Údržba, resp. obnova ventilu, tak jako těsnění u každé výměny kol, aby se zamezilo opotřebení, resp. výpadku

senzorů.

  • Přímé systémy vyžadují software, který je specifický pro vůz a je dán k dispozici jednotlivými výrobci senzorů.

Každý senzor obdrží individuální ID. Toto identifikační číslo se musí vůz naučit, resp. je možné překopírovat ID z již namontovaných senzorů vozu. Některé vozy disponují odpovídajícím řídícím přístrojem, s jehož pomocí jsou senzory samostatně rozpoznány a přiřazeny. Je nutné zaručit bezporuchovou komunikaci mezi senzorem a přijímačem systému monitorování tlaku pneumatik.

  • Je třeba prověřit stav baterií senzorů při každé výměně pneumatik.

Nasazení systémů monitorování tlaku pneumatik vyžaduje odborné vědomosti a je spjat s novými požadavky. Doporučuje se vyhledat za účelem výměny pneumatik autorizovaného prodejce. Pokud vůz nebyl již sériově vybaven systémy, není dodatečná montáž TPMS systému závazná.