Dle nařízení EU- 661/2009 jsou systémy monitorování tlaku v pneumatikách od 01.11.2014 povinností u všech přihlášených vozidel třídy M1. Od data homologace 01.11.2012 musí být všechny vozy sériově vybaveny TPMS, vybaveny vhodným TPMS i při přestavbě na zvláštní kola. Systémy monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS) resp. Tyre pressure monitoring systems jsou systémy integrované ve všech motorových vozidlech a slouží ke stálému monitorování tlaku v pneumatikách. ===== Cíle této regulace a tím pádem důvodem pro zavedení systému monitorování tlaku pneumatik jsou následující funkce:
Rozlišuje se mezi přímými a nepřímými systémy. Pokud klesne tlak v alespoň jedné pneumatice, je o tom informován řidič přes displej uvnitř vozu.
U přímých systémů je zachycován tlak vzduchu pneumatiky pomocí senzoru, který je vestavěn v kole. Tato informace je přenesena radiotelegraficky do řídící jednotky ve voze. Řidič má možnost si na přání pomocí různých displejů daného výrobce vozu přečíst aktuální hodnoty pneumatik. U nízkého tlaku pneumatik ale obdrží varování bez vyžádání. Tato metoda je velice přesná, protože jsou hodnoty jednotlivých pozic pneumatik přesně monitorovány. Přímý systém vyžaduje značně vyšší náročnost při údržbě a výměně pneumatik. U vozu třídy M1 se sériovým systémem monitorování tlaku pneumatik (nejpozději od nových homologací v listopadu 2014) musí být jak letní, tak zimní pneumatiky vybaveny funkčním senzorem.
U nepřímého systému je zjišťována ztráta vzduchu pomocí ABS- nebo transakčního senzoru namontovaného na voze. Tento systém je méně přesný, protože nedovede ani tlak pneumatik, ani jejich teplotu přesně změřit. Jednoznačně jednodušší a výhodnější alternativa u výměny pneumatik je nepřímý systém, protože lze upustit od používání senzorů kol (TPMS senzorů).
Následující technické náležitosti je třeba zohledňovat při každé výměně pneumatik se systémem pro kontrolu tlaku pneumatik:
senzorů.
Každý senzor obdrží individuální ID. Toto identifikační číslo se musí vůz naučit, resp. je možné překopírovat ID z již namontovaných senzorů vozu. Některé vozy disponují odpovídajícím řídícím přístrojem, s jehož pomocí jsou senzory samostatně rozpoznány a přiřazeny. Je nutné zaručit bezporuchovou komunikaci mezi senzorem a přijímačem systému monitorování tlaku pneumatik.
Nasazení systémů monitorování tlaku pneumatik vyžaduje odborné vědomosti a je spjat s novými požadavky. Doporučuje se vyhledat za účelem výměny pneumatik autorizovaného prodejce. Pokud vůz nebyl již sériově vybaven systémy, není dodatečná montáž TPMS systému závazná.